Niebieski cud to nieoficjalna nazwa mostu Loschwitz, jednego z mostów przecinających Łabę w Dreźnie. Łączy on dzielnice Blasewitz na lewym brzegu i Loschwitz na prawym brzegu.
Fakty historyczne dotyczące "Niebieskiego Cudu"
Kiedy stalowy most kratownicowy, łączący drezdeńskie dzielnice Blasewitz i Loschwitz, został oficjalnie otwarty w 1893 roku, spotkał się z oburzoną dezaprobatą w niektórych kręgach. Już w latach trzydziestych XX wieku poważnie rozważano zastąpienie go bardziej "przyjemnym" mostem żelbetowym. Widok nitowanych metalowych belek był najwyraźniej zbyt niezwykły, a połączenie z krajobrazem uważano za nieodpowiednie. Być może denerwowało to również mieszkańców - do czasu inflacji w 1923 r. za przejazd przez most trzeba było uiszczać opłatę.
Dziś "Błękitny Cud" jest wizytówką miasta. W każdym razie kształt został określony przez wymagania. Firmy żeglugowe były przeciwne pomostom w korycie rzeki, podczas gdy odpowiedzialne biuro inżynierii wodnej domagało się "strukturalnie przeanalizowanej konstrukcji żelaznej". Zdecydowano się więc na "wzmocniony most wiszący" oparty na systemie Clausa Koepke. Z wielką pomocą miejscowej ludności, konstrukcja została poddana testowi wytrzymałościowemu 11 lipca 1893 roku. Najpierw zapakowano go wszelkiego rodzaju pojazdami o łącznej wadze 197 ton, a następnie pozwolono kompanii drezdeńskiego batalionu Jäger przemaszerować przez most konstrukcyjny. To trwało. I trwa do dziś, częściowo dlatego, że kilku mieszkańców Drezna uratowało go przed wysadzeniem w powietrze w 1945 roku. Nie wiadomo jeszcze, dlaczego nazywany jest "Niebieskim Cudem". Cóż, bez wątpienia jest niebieski i jest cudem ze względu na swoją niezwykle dużą rozpiętość. I tak nikt nie używa jego oficjalnej nazwy, "Most Loschwitz".
Gastronomia
Po obu stronach mostu Loschwitz znajdują się popularne ogródki piwne. Znajdują się one nad brzegiem Łaby i należą do największych w mieście. Najbardziej znanym ogródkiem piwnym jest Schillergarten
Uwaga:
"Niebieski cud" jest obecnie remontowany. Na razie jednak most pozostaje dostępny i przejezdny z jednej strony.